nog
26/4/2024 ELISABETH CENTER ANTWERPEN
Advocaat

HugoLamon

Over Hugo Lamon

Hugo Lamon is advocaat. Hij was daarnaast ook lange tijd bestuurder van de OVB en is gewezen lid van de Hoge Raad voor de Justitie. Hij publiceert over deontologie in verhouding tot het Wetboek van Economisch Recht, advocatenerelonen en ondernemingsrecht.  Met zijn wekelijkse blog “Lamon op woensdag” schrijft hij als een “lawfluencer” over de juridische actualiteit.  

OVER DE SESSIE

Marketeers in toga: een gids voor effectieve en deontologische marketing

In de snel evoluerende digitale wereld waarin we leven, staan professionals uit diverse sectoren voor de uitdaging om zichzelf effectief op de kaart te zetten. Advocaten vormen hierop geen uitzondering. Met een steeds groter wordende nadruk op online aanwezigheid en marketingstrategieën, is het voor juridische professionals van cruciaal belang om zich bewust te zijn van zowel de mogelijkheden als de beperkingen die deze moderne benaderingen met zich meebrengen. An Haenen en mr. Hugo Lamon gaan er elk vanuit hun perspectief dieper op in. 

Door deze twee complementaire sprekers krijgt u een holistisch overzicht van de uitdagingen en kansen die zich voordoen in de moderne marketingwereld voor advocaten. Het belooft een boeiende en informatieve verkenning te worden van de delicate evenwichtsoefening tussen effectieve promotie en ethische verantwoordelijkheid in de juridische sector. 

Marketing voor advocaten: wat zijn de do’s and don’ts (volgens een marketeer) ?  

An Haenen, een vooraanstaande marketing & relationships manager bij Sirius legal, zal ons in haar sessie meenemen door het doolhof van online marketing voor advocaten. Ze zal dieper ingaan op prangende vragen zoals: Hoe gaat u als advocaat slim en efficiënt om met online marketing en alles wat daarbij komt kijken? Hoe start u er eigenlijk mee en welke return mag u verwachten? Hoe gaat u om met concurrenten online? En hoe doet u dit alles binnen de grenzen van de deontologie?  

Staan we straks allemaal op TikTok te dansen of “vlotte echtscheidingen” te promoten op sociale media? Er is zelfs geen deontologie nodig om te weten wat kan en wat niet. Met gezond boerenverstand en een beetje kennis van enkele gouden reclameregels, kan u het kaf al van het koren scheiden. Dit alles geïllustreerd aan de hand van ludieke en concrete voorbeelden, zo kan u met tastbare informatie meteen aan de slag. 

De advocaat: een marketeer met beperkingen!? 

Aanvullend op deze praktische benadering zal mr. Hugo Lamon ons meenemen op een juridische verkenningstocht. De advocaat is een ondernemer en moet daarom ook zelf de bepalingen van het Wetboek van Economisch Recht (WER) naleven. Als ondernemer zou hij ook concurrenten moeten kunnen aanpakken die zich niet aan de regels van het WER houden. Kan een advocaat dat zomaar?  

Hoe verhoudt het WER zich tot de advocatendeontologie? Kan een advocaat zich in de plaats van de stafhouder plaatsen en naar de rechter stappen bij concurrentieel wangedrag van een confrater? Hoe zit het met de deontologische en wettelijke beperkingen wanneer een advocaat zichzelf in de markt wil zetten via reclame? En wat zijn de deontologische en wettelijke beperkingen bij het gebruik van sociale media? 

Op deze vragen zal mr. Hugo Lamon dieper ingaan.  

WEBSITE BY OKAPPI x KOLOS